לפני פתיחת העסק, יש לך הזדמנות ללמוד ברוגע כלים וידע שיעזרו לך מאד בהשקת העסק בשנה הראשונה. עוד לפני שתכיני תוכנית עסקית, מיתוג או תחליטי אם את רוצה להיות עוסק פטור או מורשה, תוכלי להעשיר את עצמך בהבנת ניהול העסק, שיווק דיגיטלי ותפעול בסיסי שיעזרו לך מאד בהמשך. ככל שתגיעי מוכנה יותר למועד פתיחת העסק ככה יגדל הסיכוי שלך להצליח ותקלי על עצמך מבחינת עומס העבודה.
כשאני הייתי בשלב הזה, חצי שנה לפני הקמת העסק בפועל, השקעתי הרבה זמן אנרגיה וכסף בהכשרות שהיו מוקדמות מדי לשלב שהייתי בו. היום, כשאני כבר מכירה היטב את עולם השיווק הדיגיטלי , ובכלל את כל מרכיבי ניהול העסק והכלים שעומדים לרשותך – קל לי יותר לכוון אותך למה שבאמת נחוץ לך כעת.
1. ניהול עסק
ממליצה מאד שתתחילי עם קורס יוזמים עסק של מעוף. הקורס עבר שדרוג לאחרונה ואני מאד מתחברת אליו מקצועית. (גילוי נאות, אני גם בסגל המרצים במעוף ומכירה היטב את התכנים). את יכולה להגיע לקורס פיזית או ללמוד בקורס דיגיטלי (אני אוהבת הכל בדיגיטל, אז מה שאת מעדיפה).
לדעתי זה בסיס סופר חשוב להבנת המנגנון של העסק ואיך לבנות אותו בהצלחה. העלות מסובסדת מאד והופכת את ההחלטה שלך לפשוטה ממש. מדובר בכ- 700 שח (נכון ל2022). הקורס כולל 14 שיעורים מקיפים החל מבניית החזון של העסק, בניית סל המוצרים, ניהול תקציב ותמחור ועד שיווק ומיתוג, דגש על שיווק דיגיטלי , בניית תשתיות של העסק, מכירות ועוד.
משם הייתי מתחילה. תוך כדי הקורס תתחילי להבין איפה את רוצה להרחיב את הידע שלך.
2. תפעול שוטף של העסק – The Basics
Gmail – חשוב שתהיה לך תוכנה לשליחה וקבלת דואר אלקטרוני. זה יכול להיות GMAIL או כל מערכת אחרת. מה שתחליטי – תלמדי להשתמש בה. כשתקימי עסק תצרפי לכל מייל יוצא חתימה מעוצבת למייל. אפשר לעבוד כמובן עם יומן פיזי, אבל אחרי שניסיתי הבנתי שהמקום הכי טוב לנהל יומן של עסק זה ביומן דיגיטלי. הוא שולח לך תזכורות וכל שינוי מתעדכן אוטומטית אצל כל המשתתפים. עוד יתרון הוא שאת יכולה לשלוף את המידע כדי להוציא דרישות תשלום.
Google drive לשמירה וגישה מיידית למסמכים- כשתתחילי לצבור מידע דיגיטלי של העסק, תגלי כמה זה עוזר שיש לך גישה למסמכים שלך דרך הפלאפון גם כשאת לא בבית והכי חשוב שהכל מגובה. גוגל דרייב זו מערכת אחת שאפשר לעבוד איתה שיכולה להסתנכרן אוטומטית עם התיקיות שלך במחשב ולאפשר לך גישה מכל מקום.
Word – מניחה שרובכן מכירות ולמי שלא – זה הזמן להשלים פערים 🙂 אם העסק שלך כולל הרצאות, ממליצה ללמוד PowerPoint. כדאי גם להכיר באופן בסיסי את תוכנת ה Excel כדי שתוכלי לבנות לעצמך תקציב לעסק ותקציב משפחתי ולחשב מחירים ורווחיות.
צילום ועריכת תמונות בפלאפון – במרבית הפלאפונים יש תוכנה שמאפשרת עריכה בסיסית של תמונות – שינוי גודל, הדגשת צבעים, הוספת כיתוב – תתחילי ללמוד את הבסיס.
זום – תוכנה לשיחות וידאו או לועידות בוידאו. אם יש לך ילדים, בטח כבר נחשפת אליה בתקופת הקורונה. היום אפשר לללמוד, ללמד, ליעוץ ולטפל דרך הזום. כדאי מאד ללמוד את התפעול הבסיסי של המערכת הזו. יש אגב עוד מערכות, אני פחות מכירה אותן ועד היום מערכת הזום הספיקה לגמרי לצרכים שלי. שימו לב שאם רוצים לקיים שיחת וידאו מעל 40 ד' צריך לרכוש מנוי.
אם זה נראה לך בסיסי, תקפצי הלאה. אם את עדיין לא שולטת במערכות האלו – ממליצה בחום להעשיר את עצמך לפני פתיחת העסק.
מקור טוב ללמידה בחינם היא דרך ערוץ היוטיוב מחשבים למתחילים של הילה.
3. שיווק דיגיטלי ברשתות חברתיות
שיווק דיגיטלי בכלל ורשתות חברתיות בפרט תפסו תאוצה אדירה. האמת שהלמידה בתחום הזה לא באמת פוסקת אבל אני ממליצה שתלמדי את הבסיס כדי שאחר כך יהיה לך קל יותר. מאד חשוב שתבחרי ערוץ שמותאם לקהל ולמוצר שלך. כלומר, איפה סביר שהלקוחות שלך יהיו? איפה יחפשו פתרון לבעיה שלהם. אם הלקוחות שלך הם ארגונים, רשת הלינקדין למשל עשויה להיות הכי רלוונטית עבורך.
אני מציעה שתבחרי בשלב זה ערוץ אחד מרכזי ותלמדי עליו. הנה כמה דוגמאות לרשתות נפוצות –
שיווק בפייסבוק
אנחנו מכירות את הדף האישי אבל יש בפייסבוק כמה סוגי דפים שלכל אחד מהם יכולות ושימושים אחרים. אני למדתי מרוחמה סלע. זה המקום ללמוד מרמת מתחילים ועד להרצת קמפיינים ממומנים. את יכולה לעשות מנוי חודשי או מנוי שנתי מוזל. למידע נוסף על מועדון השיווק בדיגיטל של רוחמה והרשמה.
- דף אישי בפייסבוק – הדף הכי בסיסי נועד להכיר אותנו ברמה האישית. את יכולה לספר כאן על העסק והשירותים שלך אבל לא להגזים כאן. הדף האישי לא נועד לפרסם את העסק שלך בצורה ישירה כי זה יכול להביא לסגירה שלו.
- דף עסקי בפייסבוק – ישנם סוגים שונים של דפים עסקיים כל אחד עם התכונות הייחודיות לו. הדף העסקי זו תעודת הזהות של העסק שלך בפייסבוק. אמנם החשיפה מאד ירדה בשנים האחרונות אבל דף עסקי מאפשר לך להשתמש בכלי הפרסום של פייסבוק ולהרחיב את החשיפה לעסק (בתשלום). בדף יש גם מקום לביקורות והמלצות עליך וזה חלק מהתהליך שהלקוח שלך יעבור לפני שיבחר בך.
- קבוצת פייסבוק – הקבוצה מאפשרת לנהל קשר דו צדדי עשיר יותר ולבנות קהילה סביב השירות או המוצר שלך. נכון להיום, פוסטים בקבוצות מקבלים חשיפה גבוהה משמעותית מדפים עסקיים. החסרון הוא שלא תוכלי להשתמש בכלי הפרסום בתשלום של פייסבוק.
- סטורי – את בוודאי מכירה מהאינסטגרם, זה עבר גם לפייסבוק ויש גם סטורי ייחודי לדף העסקי.
- רילס – קטעי וידאו קצרים מבדרים או מלמדים של 15 עד 60 שניות. תוכלי לקרוא עוד במאמר איך ליצור סרטוני רילס של מאשה בר.
שיווק באינסטגרם
רשת האינסטגרם צברה תאוצה בעשור האחרון והיום רלוונטית לקהל רחב יותר. אם את פונה לקהל צעיר ויש לך מוצר ויזואלי – זה עשוי להיות ערוץ אופטימלי בשבילך. גם ברשת זו יש דף אישי ודף עסקי, סטורי ורילס. המועדון של רוחמה יסייע לך גם כאן במידע מקיף. עוד אפשרות היא ללמוד מטלי יחיה שמתמחה באינסטגרם.
שיווק בוואטס אפ
וואו, כמה הערוץ הזה שימושי! וכולנו מכירות אותו. הוואטס אפ יאפשר לך להגיע באופן אישי לכל לקוח. אם בפייסבוק ואינסטגרם ניתן להחשף רק לחלק מהלקוחות, בוואטס אפ, הודעה שנשלחת מופיעה במכשיר, נקודה.
קבוצות הוואטס אפ – אחת הפלטפורמות הכי חזקות בעיני. קודם כל במיפוי קבוצות קיימות שרלוונטיות לעסק שלך. שנית בהקמה של קבוצת וואטס אפ של קהל שמתעניין במוצרים ובשירותים שלך.
וואטס אפ עסקי – נותן לך עוד עולם שלם של יכולות. מבניית תסריטי שיחה מוכנים (מעין בוט שעונה במקומך לשאלות נפוצות) ועד ניתוח סטטיסטי של המידע.
4. הכנת חומרים שיווקיים
הלקוחות היום מוצפים במידע. האתגר שלך הוא לבלוט ולסקרן את הלקוחות שלך דרך תוכן מרתק ורלוונטי ותמונה או סרטון שימשכו את העין.
עיצוב פוסטים וחומרים שיווקיים – יש כל מיני תוכנות לעיצוב גרפי, האהובה עלי ביותר היא CANVA. את יכולה פשוט להכנס ולצלול לעולם עשיר וכיפי שיגרום לך להרגיש שבעצם נולדת להיות גרפיקאית. אם את אוהבת קיצורי דרך תוכלי לקחת הדרכה אצל מאשה בר האלופה. דרך קנבה ניתן לעצב ממש בקלות חומרים שיווקיים לכל צורך כמעט. התבניות המוכנות הופכות את העבודה למהירה וקלה.
עיצוב סרטונים – התוכנה שאני משתמשת בה היא videoshow. תאפשר לך לערוך דרך הפלאפון סרטונים קצרים שיראו כאילו עברו יד מקצועית לגמרי. האמת שבזכותה ערכתי כמה סרטונים משפחתיים שקצרו הרבה שבחים :-).
זה כמובן הבסיס יש עוד עולם ומלואו אבל תתחילי מכאן.
5. הסביבה העסקית
אני בטוחה שאת תהיי מעולה במה שתעשי, אבל עדיין, לסביבה העסקית שלך יש השפעה גדולה על הצלחת העסק שלך. לכן, אני ממליצה להתחיל לללמוד כבר בשלב הזה שלפני פתיחת העסק. תלמדי על הלקוחות שלך, איפה הם קונים עכשיו , ממי, בכמה כסף.
חשוב שתביני את הענף גם באופן כללי וגם ברמה הלוקלית.
באופן כללי למשל תחום הקוסמטיקה – מה המגמות הצפויות בו מבחינת מכשור רפואי, אבחון דיגיטלי, הסמכות, רשיונות, חומרים אסורים וכדומה.
בנוסף באזור הלוקלי שלך – מה רמת התחרות, האם צפוי מספיק ביקוש, האם יש שירות נחוץ שחסר כרגע והעסק שלך יוכל לספק?
במאמר ניתוח הסביבה העסקית שלך אני מסבירה איך בדיוק תוכלי לעשות את זה ואיפה תמצאי את מידע.
אלו היו 5 הטיפים שלי להתחלת הלמידה שלך לפני הקמת העסק כדי שכשתחליטי שהגיע הזמן – תהיי מוכנה יותר!